Een dag vol avontuur

3 juni 2023 - Rome, Vaticaanstad

Het is een beetje eentonig, maar nadat we om 8u ontbeten hadden, moesten we weer om 9u verzamelen om richting de Metro te gaan. Echt niet mijn hobby, maar gelukkig was het niet zo druk. Totdat we op het overstappunt Termini kwamen. Daar was het zo druk dat we de metro hebben laten gaan en de volgende genomen hadden. Tot dan ging het goed, maar toen kwam een van de reisgenoten er achter dat zijn portemonnee weg was. Lichte paniek dus. We moesten nog een paar haltes en daar heeft hij gelukkig alle kunnen blokkeren. Dat gaf ons de gelegenheid om een kopje koffie of iets anders te nemen. Ik had mijn eerste echte Italiaanse ijs van deze week.

Nadat alles geregeld was gingen we op weg naar Sint Paulus uiten de muren. De Sint-Paulus buiten de Muren (San Paolo fuori le Mura) is een basiliek in Rome. Ze werd in opdracht van keizer Constantijn gesticht boven het graf van de apostel Paulus, dat lag aan de Via Ostiensis in Rome. Het is een van de vier pauselijke basilieken van Rome, en tevens een van de zeven kerken die de pelgrims daar traditioneel bezochten. Met haar lengte van 131 meter, 65 meter breedte en 29,70 meter hoogte is ze na de Sint-Pietersbasiliek het grootste kerkgebouw in Rome. In 1980 werd de basiliek opgenomen in de werelderfgoedlijst van de UNESCO. De basiliek en de abdij van Sint-Paulus buiten de Muren zijn extraterritoriaal grondgebied van de Heilige Stoel.

Dit was een stukje achtergrond informatie met dank aan Wikipedia.

Het is echt enorm groot met een mooie "tuin" aan de voorkant waar een groot beeld van Paulus stond.

In de kerk was er weer enorm veel te zien en ook stond mijn naamgenoot in een van de kapellen. De heilige Stephanus. En de naamdag van deze heilige is 26 december, 2e kerstdag. Helemaal leuk.

Halverwege de muren waren er cirkels te zien met afbeeldingen van alle pausen vanaf Petrus. Waarbij we natuurlijk eindigen met Franciscus.

Wanneer we naar buiten liepen kwamen we een winkeltje tegen en daar kon ik echt niet voorbij zonder iets te kopen. Zo heb ik voor oma iets voor op de steen gekocht en voor mezelf een ring met het Wees gegroet erin.

Na deze basiliek gingen we weer terug naar de metro om 2 haltes verder weer ut te stappen. We gingen richting de wijk Trastevere waar we naar de Santa Maria trans Tiberin gingen. We hadden even tijd om zelf iets te ondernemen en ik heb heerlijk op het plein geluisterd naar een boek terwijl de anderen wat gingen eten. Ik had lekker crackertjes bij me en m'n watertje.

Om 14:30u hadden we weer afgesproken en zijn we de kerk in gegaan. Het is de oudste Marikerk in Rome en heeft weer zo ontzettend veel te zien. Een prachtig plafond en glas in lood afbeeldingen.

Ik merkte wel dat ik de kilometers begin te voelen en ben lekker gaan zitten om de kerk te bekijken.

Na deze kerk zijn we toegekomen aan de laatste 2 van het programma van deze week. De Basiliek van San Crisogono en de Santa Cecilia in Trastevere. Waarbij we onderweg de plek hebben gezien waar de pastoor voor 3 maanden gewoond heeft.

Bij de eerste van de 2 zijn we wat langer dan gepland gebleven omdat we 2 verloren schapen hadden. Zij hadden niet gezien dat we de bocht om gingen. Gelukkig was er de mobiele telefoon en waren ze niet helemaal verdwaald

In de kerk van de heilige Cecilia is er een beeld geplaatst van Cecilia in de houding waarbij ze haar gevonden hebben. Haar hals was doorgesneden en lag op de grond. Zij heeft op deze plek gewoond en op de woning is deze kerk gebouwd. Je kon ook naar beneden om de resten van de woning te bekijken, maar dat heb ik niet gedaan. Ik ben in de tuin bij de fontein gaan zitten. De zon stond inmiddels al minder hoog, dus het was een stuk aangenamer toeven buiten.

We zouden ook in deze wijk dineren, dus we hadden nog wel de tijd om even iets te drinken waarna we naar het restaurant zijn gelopen. Daar kwamen we erachter dat er weer een verloren schaap was. Ze was naar het toilet en dat was niet helemaal goed doorgekomen. Het enige probleem was, dat zij geen mobiel mee had. Een aantal heren zijn haar gaan zoeken, want ze was niet meer bij het restaurantje waar we wat gedronken hadden. Gelukkig had ze het programmaboekje wel mee en daar stond het adres van het restaurant in en heeft ze het alleen gevonden gelukkig. Al met al is het goed afgelopen.

Eenmaal compleet hebben we met ons allen gegeten en was het wederom een uitdaging wat betreft het eten voor mij. De antipasta en het toetje waren erg lekker. Tijdens het diner is de pastoor nog toegesproken, de reis was tenslotte ter gelegenheid van zijn 25 jarig priesterschap.

Na het diner zijn we gaan lopen naar huis, maar doordat het feest was, was het echt ontzettend druk in de straatjes. Het leek de Donkersteeg op zaterdagmiddag wel. Gelukkig werd het rustiger toen we eenmaal de wijk uit waren. Zo zijn we langs de Tiber weer naar het hotel gewandeld waar we om 23:30u aankwamen.

Een dag vol avontuur en weerenorm veel indrukken.

Morgen om 9u moeten we uitchecken en om 9:30u gaan we naar de Friezenkerk voor een viering. Wat ik verder nog ga doen zie ik morgen wel. Er staat nog niets vast.

1. Marike:
    3 juni 2023
    Goedemorgen Stephanie. Wat een indrukken weer allemaal zeg. Ik vind het geen wonder dat je je benen gaat voelen! Volgens mij lopen jullie iedere dag een marathon! Maar heerlijk zoveel te kunnen zien. Op al deze mooie herinneringen zal je een tijd voort kunnen. Vandaag weer naar huis. Jammer en fijn. Ik wens je een hele goede, rustige thuisreis en al zo vast welkom thuis.
  2. Papa en mama:
    3 juni 2023
    Jeetje lieverd ,het zit er weer bijna op,wat een ervaringen heb je gehad,daar heb je nog een lange tijd voor nodig om het te laten bezinken.nog een hele fijne dag vandaag en tot morgenmiddag.groetjes
  3. Gerard van der Hulst:
    3 juni 2023
    Weer een mooi verslag met veel herkenbare plekken erin beschreven! Compliment ook voor de vele details die je beschrijft, Stephanie!
    En dan jouw worsteling met het eten...
    Prachtig om allemaal te mogen lezen.
  4. Ria de Koning:
    3 juni 2023
    Geweldig wat een ervaringen allemaal. Hier kan je nog heel lang op teren ( hoop ik)
    succes met het Ave Maria en een goede thuis rit, tot snel
  5. Betty:
    Goeie reis naar huis !