Is ie er of is ie er niet...

31 mei 2023 - Rome, Vaticaanstad

Ik zal jullie niet langer in spanning houden hoor, hij was er. Nu denk je misschien: Wie was er? Nou de paus. Hij was op het Pietersplein voor de wekelijkse audiëntie. Iris ik heb me deze keer keurig ingehouden, maar van binnen voelde ik me dezelfde stuiterbal als toen. Ook al was hij best ver weg, het voelde toch dichtbij. Zo gaaf om dit live mee te maken.

Gister hoorde we van Loes (de gids in het museum) dat er ook bruidsparen de mogelijkheid hebben om zich te laten feliciteren door de paus. En ja hoor er zaten denk ik wel 50 paren klaar om dit te mogen ondergaan.

Ook was het orkest aan het spelen waarvan we denken dat ze bij ons in het hotel zitten.

Wij zijn niet speciaal hiervoor op pad gegaan, maar het kwam allemaal wel erg goed uit. Waar we wel voor gingen ga ik jullie vertellen.

Het programma was weer intensief al zeg ik het zelf.

Vanmorgen zijn we na het plein naar de Friezenkerk gegaan. Daar was ik gister ook al even geweest, maar vandaag toch weer nieuwe dingen gehoord. Namelijk wie de patroon van de Friezenkerk was: Michaël, de aarsengel die Rome ooit van de pest heeft bevrijd.  Deze engel staat ook afgebeld op de Engelenburcht.

Na deze kerk gingen we op zoek naar het metrostation zodat we naar de Sint Jan van Lateranen konden gaan. Met de rode lijn was het 7 stops verder. Niet mijn lievelings, maar wel een snelle manier van reizen.

Voor we de kerk in gingen hebben we nog een kopje koffie gedronken, maar omdat we met de hele groep waren, was dit een aardige uitdaging En aangezien al het vocht wat er in gaat er ook weer uit moet hebben we er bijna een uur over gedaan om weer op weg te gaan om de kerk te kunnen gaan bezoeken.

We zijn bij de Sint Jan van Lateranen, oftewel, de San GIovanni in Laterano. Dat klinkt toch een stuk indrukwekkender hè? Het is de Pauselijke Aartsbasiliek wat betekend dat het de hoofdkerk van de wereldkerk is en is een van de 4 pauselijke basilieken in Rome.

Deze betekenis staat te lezen op de gevel van de kerk. Daarop staat "Sacrosancta lateranensis ecclesia omnium urbis et orbis ecclesiarum mater et caput" (Allerheiligste kerk van Lateranen, moeder en hoofd van alle kerken van de stad en van de wereld).

Eenmaal in de kerk waren er weer prachtige mozaïek vloeren en enorme pilaren. Na de rondleiding in het museum weten we nu dat dit allemaal materialen zijn die uit oude Romeinse huizen komen. (recycling ten top natuurlijk) Maar dat maakt wel dat je met ander ogen gaat kijken.

Wat ik ook zo mooi vond waren de grote beelden van de 12 apostelen die allen het martelwerktuig bij zich droegen waarmee ze om het leven gebracht waren. Zo is Bartholomeus gevild en heeft dus zijn eigen velletje vast.

Jullie zullen het bij de foto's wel zien omdat er zo vele is om over te vertellen, dat zou een beetje saai worden.

Naast de Sint Jan staat de voormalige residentie van de paus en aan de achterkant van de kerk staat een mooie doopkapel. De Baptisterium van Lateranen. Dit is natuurlijk niet zo eentje die wij kennen, maar weer zo'n grote. Een 8 hoekig gebouw waar in het midden een doopvond staat die groot genoeg is voor doop door onderdompeling, ook voor volwassenen.

Nadat we het meeste in de kerk bekeken hadden, konden we ieder onze eigen weg gaan en moesten we om 15u bij de grote obelisk staan. Ik had geen zin om op sjouw te gaan en ergens iets te gaan eten, dus ben ik wat langer gebleven om nog meer te bekijken en ben ik later naar de doopkapel gegaan. Hier was helemaal niemand en er stond mooie muziek aan. Ik heb weer wat kaarsjes gebrand en ben heerlijk gaan zitten en heb op m'n gemak kunnen kijken naar alle pracht en praal.

Toen we weer compleet waren zijn we met elkaar nog even die kapel ingegaan en daarna zijn we op weg gegaan naar de San Pietro in Vincoli. Onderweg kom je natuurlijk weer van allerlei mooie dingen tegen en zijn we de San Clemente in gegaan. De zuilen en de vloer zijn weer hergebruikt. Maar het allermooiste vond ik de triomfboog. Deze was helemaal van mozaïek en daar was zo ontzettend veel op te zien. Echt prachtig.

We zijn er overigens nog niet, want ook kwamen we direct langs het Colosseum en het Forum Romanum. Hier heb ik foto's van en kunnen jullie daar naar kijken. Het was daar echt enorm druk, pff. We hebben wel even gekeken hoor en het is een gek gevoel dat dit gebouw al eeuwen oud is en wij daar dan bijna naast staan.

Na dit gezien te hebben lopen we verder, nu door de regen, naar de San Pietro in Vincoli, Sint Petrus' Banden oftewel Sint Pieter in de ketens.  Ik zal jullie niet vermoeien met het verhaal over Petrus en de ketens, maar ik heb het gister bij de eerste lezing voorgelezen. (Toeval?)

In tegenstelling tot alle andere kerken die we tot nu toe gezien hebben, was deze relatief sober. Niet veel kleur en pracht en praal. Wel stond er een prachtig kunstwerk. Ontworpen en deels gemaakt door Michelangelo. Het is een grafmonument en een bekend beeld hiervan is het standbeeld van Mozes. Het beeldt Mozes uit na zijn terugkeer van de berg Sinaï de twee gebodstafels.

De ketenen van Petrus zijn te zien en er werd op het orgel gespeeld. Daar heb ik wel opnames van gemaakt, maar het was er wat donker dus het beeld is niet je van het.

Na deze indrukken hadden we eigen tijd. Ondertussen voelde ik mijn voeten kloppen en had ik geen puf meer om helemaal naar het hotel te lopen. Het was wel weer droog. De groep deelde weer op in kleinere gezelschappen en ik ben met 2 anderen met de metro teruggegaan en zijn we het laatste stukje gaan lopen.

Bij aankomst in het hotel zaten Luut en Wilbert, die met de taxi terug gegaan zijn, op het terras en hebben we met elkaar nog een glaasje heerlijk koele witte wijn gedronken. Gezellig om elkaar zo op een andere manier te leren kennen.

Om 21:30u hebben we nog een moment van reflectie. Daar ga ik niet mee rover schrijven, want ik ben bang dat daarna mijn lampje wel uit gaat.  Het is dat we deze activiteit hebben, anders lag ik denk ik al voor Jaffa.

Het is trouwens erg leuk om jullie reacties te lezen.

Morgen om 8u weer present voor het ontbijt en dan gaan we 's middags een fietstocht doen Ik ben benieuwd.

Ci vediamo domani, tot morgen.

1. Betty:
    31 mei 2023
    Wat gaaf dat je de paus hebt gezien en wat een volle dag weer!
    Succes met het fietsen morgen !!
  2. Ria de Koning:
    31 mei 2023
    wat zijn er veel kerken te bezichtigen, en fijn dat de paus er was.
    morgen op de fiets geeft weer hele andere indrukken.
  3. Gerard van der Hulst:
    1 juni 2023
    Mooi verslag, Stephanie! Heel fijn om zo gedetailleerd te lezen waar jullie allemaal geweest zijn. Uit ervaring weet ik dat het tempo van Walter Broeders in Rome hoog ligt. Hij rent als het ware door de stad heen. Geniet vooral van de komende dagen!
  4. Wietske:
    1 juni 2023
    Dank je wek. Ik loop niet met je mee gelukkig.
    Veel plekken roepen ook bij mij herinneringen op. Dus ik reis een beetje mee.