PR verbroken

2 juni 2023 - Rome, Vaticaanstad

Na het ontbijt liepen we om 9u richting het metrostation om 7 haltes verder uit te stappen zodat we naar de Santa Maria Maggiore konden. De 3e van de 4 pauselijke Basilieken.

De basiliek is gebouwd op de plek waar de Maagd Maria verscheen in een droom van paus Liberius en er op 5 augustus midden in de zomer een deken van sneeuw verscheen op de heuvel. Hier is een afbeelding van gemaakt die in een zijkapel in de kerk hangt. Dit is ook de kapel waar Prinses Irene getrouwd is.

Daar tegenover is een kapel waar het vergulde bronzen tabernakel dat wordt gedragen door vier engelenfiguren. De vorm van dit tabernakel is een imitatie van de koepel van de kapel zelf. deze is bijna helemaal van bladgoud en is ingelegd met lapis lazulie. Een steen die ik ook in mijn verzameling stenen/kristallen heb.

Iris, het is die ene kerk waar die grote marmeren paus beneden op de knieën zit. (zie foto)

En bij die paus staan een schaal waar de asresten van de kribbe uit de stal zitten.

Ook wordt langs de gehele bovenrand het levensverhaal van Maria uitgebeeld in schilderijen. Er is zo ontzettend veel te zien, dat je gewoon niet weet waar je moet kijken.

Als tweede kerk stond de Santa Prasede op het programma, 2 straten verder dan de vorige kerk. Deze kerk was niet zo heel erg groot, maar is heel erg oud en heeft prachtige mozaïeken in de apsis, de apsisboog en de triomfboog. De kerk werd vergroot en verfraaid in opdracht van Paus Paschalis I rond 822. Het was hier alleen te donker om er mooie foto's te maken.

Na deze kerk zijn we richting de plek gewandeld waar we vanmiddag vandaan zouden gaan fietsen en van daaruit hadden we tot 14:30u eigen tijd.

Wij zijn met Anneke, Jan Peter, Luut, Wilbert en WIlma ergens verderop gaan lunchen. Tijdens de lunch gingen er wel 23 helikopters, straaljagers en andere vliegtuigen over. En niet een keer, hert bleef gaan. Later bleek dat het morgen het feest van de republiek is in Italië. Een soort Koningsdag als bij ons. Dan zijn er militaire parades (de tribunes stonden al klaar) en een vliegshow. Daar waren ze dus voor aan het oefenen.

Om 14:30u werden de fietsen verdeeld en de groep werd in 2 groepen opgesplitst. Bij de groep met de elektrische fietsen waren er nog 4 plekken te vullen en daar ben ik bij aangesloten. Ik had niet gekozen voor een elektrische fiets en kreeg een mountainbike  toegewezen en zo gingen we op weg. Met gevaar voor eigen leven door Rome. Super leuk, maar in het begin leek het alsof je op de A4 aan het fietsen was. Best spannend. Al snel gingen we het centrum uit en de eerste grote bezienswaardigheid was het circus Maximus. Geen circus met clowns en acrobaten, maar een renbaan voor paarden.

Eenmaal de stad uit kwamen we voor de eerste uitdaging te staan. Een col van de hoogste categorie. Wat een pestpokken stuk omhoog zeg. En ik had niet helemaal in de gaten hoe de versnellingen werkte, deze stond erg hoog en het was daardoor een flinke klus. Gelukkig was er boven aan iets te zien en kon ik weer even bijkomen.  Wat we allemaal gezien hebben is echt te veel om op te noemen, maar we hebben o.a. de Keizerlijke muren, de resten van aquaducten, resten van thermale baden en badhuizen en we zijn over een stuk van het originele wegdek gefietst van de historische Via Appia (2400 jaar oud!) Dit was trouwens niet echt makkelijk fietsen hoor. Wat een hobbels. Na deze bezienswaardigheden gingen we een vallei in waar het parco della Caffarella ligt. Dat is een park waar geen opgravingen gedaan mochten worden omdat het beschermd natuurgebied is en is prachtig groen. Rome is sowieso erg groen, met dank aan de watervoorzieningen.

In dit park was een kudde schapen aan het grazen. De melk van deze schapen werd gebruikt om Picorino kaas van te maken.

Na dit park kwamen we weer terug in het centrum en langs het Forum en het Colosseum fietste we zo het eindpunt tegemoet.

We hebben ongeveer 3 uur gefietst en het was zeker de moeite waard. Nog even wachten op de andere groep en ook zij hebben het allemaal heelhuids gered. Nu was het al bijna 18:15u en we moesten om 19:30u al aanschuiven bij het diner in het hotel. Gelukkig is er geregeld dat we om 20u konden eten.

Iedereen was vrij om terug te gaan zoals hij/zij wilde. De meeste gingen met de bus terug, maar ik ben met Jan, Walter en Jan Peter lopend naar huis gegaan. Het tempo lag hoog en we zouden om 19:20u aankomen in het hotel. De pastoor was ook mee en dan kan je natuurlijk niet langs kerken lopen zonder naar binnen te gaan. Zo hebben we bliksembezoeken gebracht aan 2 kerken waarvan de namen me zijn ontschoten, maar zeker de moeite waard waren om te zien.  En, we waren binnen de tijd terug in het hotel. Ik denk dat we ons PR verbeterd hebben.

Eenmaal thuis had ik nog een half uurtje om af te koelen en me op te frissen, want om 20u werden we in de eetzaal verwacht voor het diner.

Het was weer een uitdaging, die gerechten. Ik weet niet eens zeker wat ik gegeten heb en maar ik ga de recepten niet namaken. Als afsluiter had Bep een lied geschreven als dank voor de organisatoren. Dit viel erg in de smaak bij de 3 heren.

Ook werd er gevraagd wie er zaterdagochtend tijdens de viering in de de Friezenkerk mee wil zingen met het Ave Maria van Haagh. Ik had een glaasje wijn bij het eten, dus ik dacht, dat kan ik wel. Normaal zou ik me daar echt niet voor hebben aangemeld.

Dit hebben we met een groepje beneden in de kapel van het hotel geoefend en ik moet zeggen, het klonk best mooi zo met elkaar. De meeste zangers/ zangeressen kennen het stuk al, dat scheelt.

Nu is het al erg laat en is het eigenlijk al ver voorbij mijn bedtijd.

Ik sluit de dag wederom met een hoofd vol indrukken, maar ook met een gevoel dat ik mezelf weer een beetje terug gevonden heb. De afgelopen dagen hebben me veel gebracht en ik ben ontzettend blij dat ik dit mag meemaken. Dit geeft vertrouwen in de toekomst.

Morgen gaan we weer mooie dingen bekijken denk ik. Nu ga ik slapen, want om 8u moeten we weer paraat zijn voor het ontbijt.

Tot morgen

1. Marike:
    2 juni 2023
    Goedemorgen, misschien nu een tweede reactie. Ik zag nl. de reactie die ik geplaatst had niet terug. Ook die van gisteren niet.

Wat een schitterende dag weer. Nu ik dit allemaal zo lees ga ik zeker proberen met Pasen 2025 weer naar Rome te gaan.
    Alleen zullen wij er een maand naar toe moeten gaan om alles te kunnen bezoeken wat jij nu doet. Je hebt niet alleen een pr in snelwandelen maar ook in stappen per dag. Pfffff. Ik denk dat je wel een paar cm afgesleten bent.
    Wat heb je weer schitterende dingen bekeken. Zeker de Maria-kerk. Die heb ik niet in het echt gezien dus zeker dat al een reden om te gaan. Overweldigend de hoeveelheid schitterende plaatsen die je bezoekt. Ik hoop dat je de komende twee dagen het nog net zo fantastisch mag hebben. Dankbaar dat je ons met je reis meeneemt met je schitterende verslagen en mooie foto’s.
  2. Gerard van der Hulst:
    2 juni 2023
    Wat een mooi en uitgebreid verslag! Als ik zo lees wat je allemaal gezien en doorstaan hebt! Respect hoor! Uitdagingen genoeg! Ook met de maaltijden dus. Heel mooi dat je zo lekker je persoonlijke ervaringen optekent! Veel plezier de komende dagen!
  3. Papa en mama:
    2 juni 2023
    Hoi lieverd,wat een indrukken doe je op.wel een erg latertje voor je.zoals je schrijft kan je wel een boek maken over Rome .geweldig.we zijn benieuwt naar je laatste lezing.en morgen weer terug ,wat een belevenissen.
  4. Betty:
    Wat een tempo Stephanie.
    Zo ontzettend leuk om je verslag te lezen, je zult nog weken nodig hebben om alles te verwerken! Een fijne dag vandaag en voor morgen een goede viering , succes ook met het koor !
  5. Wietske:
    2 juni 2023
    Dank voor je verslag. Boeiend , maar doe ik het je niet na met mijn voertuig.
    Fijn , dat je dit met zoveel plezier doet.