Buonasera, wat een begin

29 mei 2023 - Rome, Vaticaanstad

Nu ik begin met schrijven is het 21:30u en komen net terug van de eerste standswandeling.

Maar ik zal bij het begin beginnen.

4:00u, de wekker gaat. Wat een onchristelijke tijd.

Het is zo ver. Terwijl ik vorige week nog dacht: Waarom heb ik me eigenlijk opgegeven? Was ik er vanmorgen helemaal klaar voor.

Even voor half vijf werd ik opgehaald (dank je wel pap) en keurig op tijd liep ik om 5u Schiphol binnen. Daar waren al een aantal reisgenoten die aan het inchecken waren, maar dat had ik gister al gedaan. Het liep vlotjes en binnen no time was de koffer ingeleverd en waren we voorbij de security. We hadden zelfs nog even tijd voordat we moesten boarden.

We kregen een  programmaboekje (ik zal em bewaren Betty en Harry) uitgereikt waarin staat wat er staat te gebeuren.

De vlucht was heel relaxed, we kregen een broodje en een kopje koffie aan boord en de 1u en 50 min vlogen om.

Eigenlijk verliep in Rome alles net zo soepel als in Amsterdam en we werden deze keer niet opgewacht door honden. Dit was met Iris toen wel het geval. Ik moet zeggen, dit ontvangst vond ik prettiger

Ook op de bus hoefden we niet lang te wachten, deze kwam aanrijden toen wij naar buiten liepen. Ideaal. Ben overigens blij dat ik niet de chauffeur was, want de weg naar het hotel was toch een kleine uitdaging.

In het hotel aangekomen, waren de kamers nog niet klaar en was er tijd voor eigen invulling. In die tijd heb ik heerlijk op de binnenplaats in de schaduw genoten van de omgeving en het weer. Het was op dat moment 27 graden.

Om 13:u was het tijd om te lunchen en stonden de tafels voor ons gereed inclusief water en wijn. De lunch was zeer uitgebreid. Start met pasta, 2e gang was een spies van kip en iets met courgette en kaas en we eindigde heerlijk met een schaal fruit, waarvan ik de druiven onder mijn hoeden genomen heb.

Aan het einde van de maaltijd kregen we door dat de kamers gereed waren en we ons even konden opfrissen. Ik heb kamer 602 en ik kan je verzekeren, het is niet de bruidssuite. Maar ja er staat en bed en ik denk (als ik mijn lijf nu voel) dat ik gelijk onder zeil ben zo.

Doordat we onze kamer pas om 14:30u konden betreden hebben we om 15:30u bij de entree afgesproken om de stadswandeling te gaan doen.

In colonne de berg af, op naar het Pietersplein. Wat is het daar toch heerlijk en wat kwamen er weer veel herinneringen naar boven.

Via de Ponte Vittorio Emanuele II, waar we prachtig uitzicht hadden op de Engelenburgt liepen we naar de Piazza Navona. Ik gooi er gelijk een stukje geschiedenis in. in de periode van 982 tot 86 n. Chr. liet keizer Domitianus hiet een stadion bouwen, de Circus Agonalis, waar atletische oefeningen en hippische spelen gehouden werden. Het stadion bood plaats aan 30000 bezoekers. Later verviel het tot een ruïne en in de middeleeuwen werden op de plaats van de tribunes huizen gebouwd. Nu staan er 3 fonteinen,

Na een kleine stop bij de Santa Maria Dell'Anima en nog een andere kerk, maar daar weet ik de naam niet meer van (gelukkig zijn er in Rome niet veel kerken) zijn we naar het Pantheon gelopen. De pastoor heeft overal wetenswaardigheden te vertellen en hier vertelde hij de buitenkant van het Pantheon eigenlijk bestond uit marmer en brons. Dit heeft een van de vroegere pausen er echter af laten halen om het marmer te gebruiken in de Sint Pieter en het brons om te laten gieten tot o.a. kanonnen.

Hier was gelegenheid om het Patheon te bekijken voor wie dat wilde, een ijsje te eten of natuurlijk beide. De rij voor het Pantheon was echt heel lang waardoor we besloten hadden om met 4 naar de Santa Maria sopra Minerva te gaan, dit is een kerk waar het lichaam van de Heilige Catharina van Siena ligt. Alleen haar lichaam, want haar hoofd ligt in Sienna, haar geboorteplaats.  Op het pleintje voor de kerk staat het olifantje van Bernini, de Pulcino della Minerva, waarop een antieke obelisk is geplaatst. Iris, hier is ook die pausenwinkel, weet je nog?

De kerken die we vandaag gezien hebben hebben echt te meest mooie plafonds. Zo prachtig. En niet alleen de plafonds hoor. Pff, wat een kunstwerken zijn er toch. In 2 van de 3 kerken heb ik overigens een kaarsje aangestoken. Want dat hoort er tenslotte bij .

Om 18:00u hadden we weer op het plein voor het Pantheon afgesproken en hebben we ons door de menigten geworsteld om bij de Trevi fontein te komen. Heb er geen muntje in kunnen gooien, want er stonden zo veel mensen voor, dat zou nooit goed gegaan zijn. En ook zonder muntje ben ik er van overtuigd dat ik weer kom.

Door naar de Spaanse trappen en eenmaal daar aangekomen kon een ieder kiezen wat te doen. Een aantal gingen de trappen op en gingen op eigen gelegenheid naar het hotel, anderen gingen met de taxi terug naar het hotel en de overgebleven 9, waaronder ik, zijn een restaurantje gaan zoeken waar we wat gegeten en gedronken hebben. Precies op tijd, want we zaten koud en het kwam met bakken uit de lucht.

Vanaf het restaurantje, zijn er 3 met de taxi terug gegaan en de laatste 5 zijn gaan lopen naar het hotel. Dit zou ongeveer 45 minuten duren. Het wad bijna droog en ondanks dat het ondertussen donker geworden was, was er nog zo veel rumoer in de stad. Ik weet ook wel dat de Italianen pas laat gaan eten, maar ik ben wat dat betreft niet echt een stadse meid.

De laatste berg is beklommen net en ik voel, nu ik dit aan het schrijven ben, m'n voeten kloppen. Dat is ook niet gek, want de stappenteller gaf 24300 stappen aan. Dat is toch een mooie score zo voor de eerste dag.

Ik ga zo met de voeten in een koud water badje, lees bidet en daarna ga ik slapen. De wekker gaat namelijk al om 5:30u morgenochtend. We moeten om 6u bij het ontbijt zijn waarna we om 6:30u naar de St Pieter wandelen om om 7:15u daar de Eucharistie te vieren.

Ik zou zeggen slaap lekker en tot morgen.

Ciao.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marijn:
    29 mei 2023
    Jeetje dit is het serieuze toeristen werk Stephanie! Gaaf om te lezen! Een mooie dag morgen gewenst! Xx
  2. Marike:
    30 mei 2023
    Buongiorno 😘Wat een heerlijke eerste dag Stephanie!
    Ik hoop dat je lekker geslapen zal hebben en vandaag je voeten je weer overal naar toe zullen brengen. Heel veel plezier!
  3. Betty:
    30 mei 2023
    Wat een pittige eerste dag Stephanie!
    Erg leuk om dit van een afstand mee te mogen maken. Geniet van de viering in de Sint Pieter!
    Veel plezier vandaag!
  4. Wietske:
    Wietske
    Wat leuk om dit te lezen. Wel heel , heel zwaar.
    Geniet en ik lees graag het vervolg.
  5. Ria de Koning:
    30 mei 2023
    wat heb je in korte tijd al veel gezien Stephanie !